• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • ~a bittersweet experience...

    Sunday, September 12, 2010
    *achooooo!!!! ... blog berdebu sebab dah lama takde update. tambah lagi *achoo!! sebab selsema :(

    Sebelum tu, nak wish kat semua Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.
    Dan memandangkan raya ni, UKM cuti midsem selama 10 hari, aku dan beberapa kawan lagi saja la cari partime kat mana-mana fastfood. Biasanya time raya, mmg dorang sangat memerlukan partimers.. So jalan2 la area kajang n bangi, gi tanya kat KFC, McD dan Kenny Rogers.

    Last-last dapat la kat McD, yang 24 jam dan siap ada Drive-Tru dan Delivery..memang busy gilaa la branch yang ktrg dapat jadi casual crew ni. First kena training 4 jam, selama 2hari. Pastu start keja 8 jam.. Yang training kerja 4 jam pun dah rasa nak pengsan je keletihan dia. Sekali masuk shift 8jam, mmg terus sakit kepala tahap migrain tambah demam selsema. Penambah perasa pulak, sakit lenguh kaki berdiri straight 8 jam! Gileeer yang teramat, mmg tak leh rest langsung keje ni.

    Sebab aku ni time training dah dicampak kat drive-tru, maka hari2 seterusnya aku mmg terpacak kat drive-tru je lah. Amek makanan yg dah diorder customer, masuk plastik. Prepare drinks, masuk plastik. Makanan lambat siap, tggu n g hntar kat kereta customer. Memang otak n tangan kena sepantas kilat, sebab nak kena jaga masa serve customer dalam masa yg plg singkat. Tapi kalo dah ramai sgt orang, mana la nak sempat nak jaga masa... tambah2 lagi kalo order sangat bykkkk.....

    Kalo time xde cstmer, tak leh berdiri saje (*mmg istilah duduk tak wujud kat mcd ni). Kena lap kaunter, stock up cawan, straw, sos, ais dan apa2 je lah yg patut. Dan aksi berdiri sambil menyilang tangan/lengan adalah dilarang sama sekali! Kalo nak buat juga, tggu je la kena tempelak ngan manager. Dan disebabkan berat badan yang tak ideal ditambah ngan aktiviti berdiri 8 jam (dan lari2 anak) .... sakit tapak kaki, lenguh otot tak yah nak cite lah.. kalo de mesin urut mmg aku dah duduk tido je kat mesin tu :(

    Dan aku dah pecahkan rekod diri sendiri gak, iaitu rekod penggunaan panadol terbanyak. Aku kalo blh mmg elakkan makan painkiller ni, tapi nak wat camne kan.. nak kerja tapi dah migrain hari-hari.... So dalam masa 4 hari, aku dah telan sepapan panadol biasa dan sepapan actifast.. and still counting papan yg seterusnya... bahaya untuk hati neh... Bahu pun dah naik lenguh sebab dok menunduk cedok ais & angkut ais. Tampal koyok sudah.....

    Huhu, nak tau... Masa ni la aku sangat bersyukur atas semua kemudahan dan kesenangan yang aku dapat selama ni, Ye lah, bak kata mummy dearest... Ktrg ni anak2 yg lahir dalam keadaan senang, tak pernah hidup susah macam dia. Berkebun, bersawah... berjual hasil tanaman kat pasar tani. Menoreh getah, tanam jagung... mum nak sambung form6 dulu pun nenek awal2 dah sound kate tak leh nak support coz xde duit. Dulu mummy penah gak cakap kat ktrg, kalo campak ktrg kerja keras kat kebun ke, sawah ke, ataupun jadi waitress kat kedai makan... confirm tak larat. Kan betul cakap mummy dearest....

    Nie pun, aku mmg jadikan duit gaji tu sbgi motivasi. Kalo mengenangkan sakit n penat.. memang lama dah tak nak buat kerje ni. Nasib baik la tggl 3,4 hari je lagi. Kalo nak bandingkan bayaran sejam seorang pekerja McD dan tutor/demonstrator/pensyarah sambilan.... hmm, sangat jauhhhhhhh beza nye. Oh aku insaf, pas ni aku tak nak malas dah. Aku nak belajar baik-baik, kerja baik-baik..... Bukan la aku kata org yg keje McD ni tak belajar tggi, cuma aku tak sesuai kot untuk kerja bidang dorang ni. Dan, mungkin sebab aku tak biasa bersusah payah, membanting tulang untuk dapat apa yg aku dapat. Kalo bersusah payah bab belajar tu, mmg lain cerita... Tu benda yang dah jadi rutin hidup aku. So, ni adalah rezeki dan minat masing2. Apa-apa pun, aku kagum dan salute ngan dorang yang bertahan kerja kat McD.. nak nak lagi crew biasa, kena marah ke teriak ke, maintain saja mengucapkan tq.

    hmmmm..... ini memang suatu pengalaman yang pahit dan manis :)

    2 comments:

    1. neena said...:

      waaaaaaa!! u part time mcD ke? tabik spring tol. ni namanya menggunakan masa terluang dgn sebaik-baiknya..i bet the experience is priceless kan? menginsafkn diri...

    1. the fickle one said...:

      yupe.... just for 9days, tu pun macam dah serik je sbb macam2 sakit datang. hari nie sakit tapak kaki yg teramat, nak gerak jari kaki pun perit :( mmg priceless la exp nie, tak leh belajar hatta masa phd sekali pun. hehe