• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • just trying your luck?

    Tuesday, October 26, 2010
    wahh, tak sedar blog nie dah berhabuk berdebu... sibuk berjalan kat blog org lupa dah kat blog sendiri.. huhuhu.... sebab lain nya adalaha kerna malas serta takde topik menarik nak crite. ya, memang hidup aku bosan nak lagi lepas habis demo utk kelas STPD...

    hari ni aku nak share sikit pengalaman aku pasal minta kerja, interview kerja dan seangkatan... aku memang dalam usaha nak cari kerja, tapi yang tak permanent lah.. bila ada surat perjanjian kontrak perkhidmatan dengan sesetengah pihak nie mmg susah la nak mengatur benda lain. tu yg nak cari kerja yg membolehkan aku cabut bila dipanggil 'bos sebenar' agak susah :(

    seperti biasa, nak apply kerja cara senang kita daftar lah kat Jobstreet, JobsDB, JenJobs dan sebagainya... pastu buat la resume, isi apa2 yang patut. dah tu rajin-rajin la search job setiap hari. tapi kan, daripada pemerhatian aku lah... graduate bidang sains ni mmg sangat kurang pekerjaan yang untuk bidangnya. yang paling ramai nak upah org adalah customer service/call centre, banking, sales and marketing. bayangkan lah... satu vacancy job as Laboratory Officer tu, ada 800+ orang apply. nie belum lagi tuk jawatan as Lab. Assist, Tech, dan sebagainya. hmmm... maknanya, harus la orang sains nie berlari jauh dari bidang dia kalo nak senang dapat kerja kan.

    beberapa hari lepas, aku kena panggil itvw utk customer service centre satu bank punya outsourcing.. malam sebelumnya, mmg aku study habis pasal bank tu.. siap cari forum lagi (dan mmg ada hot forum pun pasal topik tu)... so the next day, pergi la kat Cyberjaya ni... 1st dia register calon2 temuduga, pastu ada test... oh, sangat cuak ok ada test untuk English (Grammar). aku nie mana la ingat sangat benda2 grammar tu, dulu amek IELTS pun belajar balik lam masa smgu dua...

    pas test ngek tu, org HR dia pggl la itvw.. nie lah part epik gagal for the day. soklan killer dia ada dua (seingat aku)... 1st dia tanya sanggup kerja rotation shift tak? aku jawab yes je, pastu tya dia balik... shift dia masa camne. rupa-rupanya tak seswai sangat la ngan aku yg xde transport sendiri.. (masa aku jawab yes, dia kata aku haflhearted.. ) pastu dia tya berapa lama aku plan nak stay kerja tu. aku punya la jujur cakap la 1thn kot, nak tgk dulu environment kerja camne. hahaha amek ko, terus dia kata tak nak ambik.

    pastu, aku cakap kat dia aku pun tak nak. wakakaka.... tapi satu benda aku belajar daripada pengalaman ni... aku tau jiwa aku mmg hanya kat bidang Teaching, Tutoring atau Lecturing sahaja. aku tau salah aku tak siap lagi master ni, nak lapor diri mengajar dorang kata kena siap. pastu mana nak korek duitt wehhh.... pelik la sesangat, kalo korang bagi je aku jadi penolong lecturer ke, demo ke tutor ke.. bg gaji ciput ke.. aku tak kesah weh, janji aku bekerja. ni nak cari kerja lain, takut tetibe plak kantoi kat korang... mati aku nak byr ganti rugi kan. tapi aku tak berselera kat kerja lain.. aku suka mengajar dan mmg aku nak jd lecturer/tutor. huhu, wahai universiti di hatiku itu, bagilah aku kerja. 7 tahun kontrak, macam mana nak hilangkan jer??? tak boleh kan.....

    p/s: sapa2 tau ada mana vacancy jd lecturer biology, microbiology, science ke apa... bgtau la kat aku.... huhuhu..... :((

    2 comments:

    1. willie a.k.a reptoz said...:

      Oh i see..

      Finding jobs is not easy. Kena sabar byk byk. Peluang tu bukan senang nak dtg tapi best jugak dengar u minat mengajar ni. Hehehe!

      Memang byk syarikat customer service atau direct selling yg nakkan org macam u. Fresh graduate la katakan, senang nak rekruit. Tapi jgn lah ambil kerja direct selling ni. Payah....Hahaha

      Ok lah. All the best in your job hunting.

    1. the fickle one said...:

      betul, finding jobs u like is not easy.. hehe, teaching/tutoring is fun plus you get to think & sharpen ur mind. unlike those customer services or call centre, same repeated script and task every day. as for selling things, im so terrible at that.

      thanks :)